Valg av ladekabel – fordeler og ulemper.

Valg av ladekabel – fordeler og ulemper.

Først tar vi for oss 1-fase og 3-fase:

Selv om elbiler har blitt stadig mer populære de siste årene, er det fremdeles mye forvirring rundt tekniske detaljer som lading. En av de viktigste beslutningene elbileiere må ta, er om de skal lade på 1-fase eller 3-fase strøm. Begge alternativene har sine fordeler og ulemper, og i dette innlegget vil vi utforske dem nærmere.

Kort forklart kan vi se for oss at 1-fase har 3 ledninger og 3-fase har 5 ledninger inni kabelen, hvor den ene er til jord, mens de andre leverer strøm. I tillegg finnes det 2 små ledninger til som «kommuniserer» mellom laderen og bilen.

Fordeler med å bruke ladekabel til elbil i 1-fase:

  1. Lavere pris.
  2. Lettere kabel. En typisk lengde på 5 meter og 32 amp veier 2,5 kg, mens en tilsvarende i 3-fase veier 3 kg.
  3. Fleksibilitet. Siden 1-fase har færre ledninger blir den også mer fleksibel.
  4. Tar litt mindre plass i bilen.

Ulemper med å bruke ladekabel til elbil i 1-fase:

  1. Saktere lading: Den største ulempen med 1-fase lading er den lavere ladehastigheten. Dette kan være et problem når du trenger rask ladning for lange kjøreturer eller når du er i tidsklemme. Maks ladehastighet er 7,4 kWh med en 32 amp kabel.
  2. Potensiell slitasje på batteriet: Den mer varierte strømtilførselen ved 1-fase lading kan føre til høyere varmegenerering og potensiell slitasje på batteriet over tid.

Fordeler med å bruke ladekabel til elbil i 3-fase:

  1. Raskere lading: En av de mest åpenbare fordelene med å lade på 3-fase er den raskere ladehastigheten. Med tre separate faser tilgjengelige, kan elbilen trekke mer strøm samtidig, noe som fører til kortere ladetider. Dette er spesielt nyttig når du er på farten og trenger å lade bilen så raskt som mulig.
  2. Effektivitet: Lading på 3-fase gir generelt en jevnere strømtilførsel til bilens batteri. Dette kan bidra til å redusere varmegenerering og slitasje på batteriet over tid, noe som kan forlenge batteriets levetid og redusere behovet for hyppig utskifting.
  3. Fremtidssikring: Flere ladeinfrastrukturer og elektriske installasjoner blir designet med støtte for 3-fase lading. Ved å velge en 3-fase ladeløsning, gir du deg selv muligheten til å utnytte fremtidig ladeinfrastruktur uten å måtte oppgradere ladeutstyret.

Ulemper med å bruke ladekabel til elbil i 3-fase:

  1. Høyere pris: Prisen er allikevel ofte ikke stor.
  2. Tyngre kabel: En typisk lengde på 5 meter og 32 amp veier 3 kg, mens en tilsvarende i 1-fase veier 2,5 kg.
  3. Mindre fleksibel. Siden 3-fase har flere ledninger blir den også mindre fleksibel.
  4. Tar noe mer plass i bilen.

Når du skal velge mellom 3-fase og 1-fase lading for din elbil, er det viktig å vurdere dine personlige behov og bruksmønster. Hvis du ofte er på reise og trenger rask lading, kan 3-fase være det beste alternativet. På den annen side, hvis du har begrensede budsjett og installeringsmuligheter, kan 1-fase være mer passende. Uansett hvilket alternativ du velger, er det viktig å sørge for at ladesystemet ditt er kompatibelt med elbilens krav for å oppnå optimal ladeeffektivitet og batterilevetid.

Vår anbefaling er å velge 3-fase 

Hva med 16 amp – 20 amp eller 32 amp kabel:

Fordeler med 16 og 20 vs 32 amp kabel.

  1. Lavere pris.
  2. Lettere kabel. (Små forskjeller).
  3. Fleksibilitet. Noe tynnere kabel.
  4. Tar litt mindre plass i bilen.

 Ulemper med 16 og 20 amp vs 32 amp kabel.

  1. Saktere lading: Den største ulempen med 16 og 20 amp kabel er lavere ladehastigheten. Maks 16 eller 20 amp med 1-fase kabel. I trefase vil begge støtte inntil 11 kWh. I ett 1-fase anlegg som gir inntil 32 amp (7,4 kWh), vil en slik kabel støtte kun 16 amp (3,7 kWh) eller 20 amp (4,6 kWh). Noe som er den største grunnen til å velg en 32 amp kabel.
  2. Fremtidssikring: De fleste ladeinfrastrukturer og elektriske installasjoner blir designet med støtte for min. 7,4 kWh lading. Ved å velge en mindre kabel, gir du deg selv ikke muligheten til å utnytte fremtidig ladeinfrastruktur uten å måtte oppgradere ladeutstyret. 

Vår klare anbefaling er å velge 32 amp – og grunnen til at EVKABEL.no ikke selger 16 og 20 amp

Kabel kvalitet og temperatur tilpassinger:

På grunn av den økte vekten og mindre fleksibilitet, er det enda viktigere å velge en ladekabel av høy kvalitet. Spesielt i nordiske klimaforhold, der temperaturene kan variere mye, er det viktig å velge en kabel som tåler slike forhold. Materialer som TPU (termoplastisk polyuretan) er mer motstandsdyktige mot både kulde og slitasje sammenlignet med TPE (termoplastisk elastomer). Å velge riktig kabeltype kan bidra til å sikre pålitelig lading i ulike værforhold og forlenge levetiden til kabelen.

IP-klasse (vannsikker):

IP-klasser, også kjent som Ingress Protection-klasser, er en standard som brukes til å indikere graden av beskyttelse som en enhet eller gjenstand har mot inntrenging av faste stoffer som støv og væsker som vann. IP-klassifiseringen består vanligvis av to sifre, hvor hver siffer representerer en bestemt type beskyttelse. Jo, høyere jo bedre og første siffer er mot stoffer og siste siffer er mot væsker.

En kabel bør som minimum ha IP-44, våre kabler har typisk IP-66.

Oppsummering:

Når du tar beslutningen om å velge ladekabel for din elbil, bør du ta hensyn til alle disse faktorene. Det er viktig å balansere fordeler som ladehastighet og fremtidssikring kontra ulemper som installasjonskostnader og praktiske hensyn som kabelvekt og fleksibilitet. Uansett hvilken ladeløsning du går for, sørg for å kvalitet og sikkerhet!

Evkabel.no har solgt ladekabler og ladeutstyr siden 2017 og har fokus kvalitetsprodukter og stort utvalg. Vi er fremoverlente og ser alltid etter nye og spennende produkter i vår nettbutikk. Kom gjerne innom og les nyheter i ny og ne. Her vil vi skrive om det som skjer i markedet for elbil lading.