En reise og erfaringer med en VW IDbuzz  – Halden til Berlin 27-29.juli 2023

Dag 1: Halden – Korsør.

Tur fra Halden til Berlin med VW ID Buzz og hvordan det var å bruke Tesla-ladere på veien. Vi er 2 stk i bilen og startet 06:00 torsdag morgen den 27. august 2023 med 100 % batteri og estimert rekkevidde på 420km ifølge bilen. Målet for denne dagen var Musholm Ferie- og konferansesenter i Korsør i Danmark. Første ladestopp var Tesla sin Supercharger i Mölndal, rett sør for Göteborg, en distanse på ganske nøyaktig 20 mil. Det vi også var spent på, var det faktum at ID Buzz har ladeporten på høyre side bak, noe som betyr at den opptar stort sett 2 ladeplasser, med mindre du er heldig og finner den ytterste plassen, der det også er mulig å parkere på venstre side av laderen. Det skal også sies at noen Tesla ladeplasser har tatt høyde for dette, der biler med henger eller campingvogn også enkelt kan lade. Det går også rykter om at Tesla skal forlenge ladekabelen fra knappe halvannen meter til 3 meter, noe som vil løse problemet for oss med ladeporten på venstresiden. Som navigasjon brukte vi Tesla-appen, som også angir antaltel ladere og hvor mange av dem som er ledige. En annen app vi også testet litt var Elton, som også viser diverse andre ladesystemer. Begge var enkle å bruke, men førstevalget var Tesla-appen, siden vi primært planla å lade på Tesla-ladere, som i gjennomsnitt er 50 % billigere å lade på enn f.eks Ionity, og i tillegg til å ha det desidert beste ladenettverket! Vi kom frem som forventet drøye 2 timer senere, med et forbruk på ca. 1,9 kWh per mil og en hastighet på 100 km/h på motorveien. Det var mange ledige ladere, og vi plugget inn laderen, spent på hvor mange kilowatt Buzz’n ville ta imot… Det ble en skikkelig nedtur, da maksimal ladehastighet kun var 37-38 kW, noe som indikerte at det var noe «galt» her. Ifølge VAG skulle den bilen kunne lade med hastigheter på opptil 170 kW, så her var det enten laderen eller bilen som ikke var helt i topp stand. (Vi prøvde også å stoppe og starte ladningen på nytt, med samme resultat.) I det minste kunne vi trøste oss med matpakken og kaffen som kunne nytes 🙂 Her ladet vi 35 kWh, og neste ladestopp var Helsingborg, også en strekning på 200 km.

Ny Tesla-lader ble «plottet» inn i Apple-navigasjonen, og turen bærer av gårde i ca. 100 km/h på supre svenske motorveier. Trafikken flyter lett, og det er ingen problem med å ligge litt under de svenske motorveishastighetene på 110 og 130 km/h sammen med typiske bobiler og trailere. Nye 20 mil gjøres greit unna på litt over 2 timer, og vi er nå ekstra spente på om vi får samme dårlige ladehastighet, eller om vi faktisk får oppunder lovende 170 kW. Her er det også relativt greit med ledige plasser, men vi merket oss at etter klokken 12 og frem til 17-tiden var det mest trykk på Tesla-laderne. Dette indikerer også Tesla-appen, men ikke mer enn at vi måtte vente 10 minutter i Tyskland. Mer om dette litt senere… Kabelen plugges inn, og nå ble det fart på ladningen med 170 kW ladehastighet! Da er det bare å håpe at det ikke er kø på toalettet for å unngå sperreavgiften. Nye 48 kilowatt blir tanket opp i rekordfart, og ny lader blir lastet fra Tesla-appen. Slagelse neste, og navigasjonen viser ikke overraskende 20 mil til siste ladning for dagen. Ett tips hvis du kjører Øresundbroen, er å kjøpe ØresundGO. Dette koster 495 SEK + 258 SEK per passering, mot normalt 740 SEK. Dette gjøres på nettet før avreise. Nye 2 drøye timer går, og ladningen viser igjen opp i mot 170 kW. På denne ladestasjonen er det også plasser for de med henger, slik at man ikke opptar en ekstra ladeplass. Jeg nevner også at på enkelte Tesla-ladeplasser er det reservert egne plasser bare for Tesla, noe som også står godt merket, men kan jo være kjekt å vite. Klokken 15:30 ankommer vi Korsør, som ligger kun 16 km unna den siste laderen. Vi kjører litt rundt i byen, og det er en typisk liten dansk by, men den virket veldig «stille» og ikke helt hva vi forventet midt i sommerferien. Det var heller ikke noen spisesteder som appellerte nevneverdig, og vi bestemmer oss for å spise på Musholm Ferie- og Konferansesenter. Her kunne vi alternativt valgt å lade (tror jeg telte i hvert fall 4 ladere), og kun 1 stk. var i bruk når vi ankom. Musholm eies av muskelsvindfonden og er en av Danmarks mest kjente handicaporganisasjoner. Hotellet ligger rett ved en nydelig strand, med både toaletter og egen badebrygge.

 

Det går også an å leie leiligheter og er perfekt for familier med barn eller uten. Personalet er utrolig hyggelige, og restauranten kan også anbefales på det varmeste. Etter både å ha tatt et bad og nytt et godt måltid, legger vi oss for en god natts søvn i svært gode senger.

 

Dag 2: Korsør – Schwerin.

 

Etter frokosten fredag 28.juli, blir 2 kofferter og 2 bagger båret ut i bilen, og ny Tesla lader lastes inn fra Tesla-appen: Busdorf, like ved Schleswig i Tyskland, en strekning på ca. 25 mil og tyske motorveier. Er 100 km/t greit, eller medfører det hissige tyske sjåfører tett opp i baken? Etter å ha kjørt gjennom siste etappen i Danmark passerer vi grensen og legger oss på 110 km/t, noe som er helt ok. Det virker nesten som drivstoffprisene har påvirket tidligere tyske racerkjørere til å roe seg litt ned, og vi legger oss faktisk enda litt ned i fart til 105 km/t og et forbruk på fortsatt under 2 kWh per mil. Etter å ha kjørt ca. 3 timer, ankommer vi Busdorf og plugger inn ladekabelen og ser nå at det står 182 kWh på displayet og 35 minutter før bilen er ferdig ladet.

Topp, da rekker vi jo å ta oss en burger på Burger King. Noe som viser seg å bli en tålmodighetsøvelse. For akkurat denne Burger King-en er det kø ut døren, først og fremst for at disse bestillingsautomatene står jævlig nære utgangsdøren, inngangen til toalettene er også selvfølgelig plassert der, og betjeningen jobber i sneglefart! Uansett, vi unngår straffeavgiften med et nødskrik og finner oss en p-plass i nærheten av Shell-stasjonen. Nå mette, utørste og uten å ha sølt i bilen, går veien videre mot dagens mål, Schwerin. Schwerin er hovedstaden i delstaten Mecklenburg-Vorpommern og ligger ved Tysklands fjerde største innsjø, Schwerin See. Vi velger å ta en kjapp ladning i Wismar, slik at vi kan kjøre direkte til Berlin påfølgende morgen. Hotellet er mer eller mindre valgt ut fra kriteriet om at det ligger i sentrum og nær et rimelig parkeringshus til 10 EUR per døgn. Hotellet heter Boulevard og er et helt ok rimelig hotell.

 

Schwerin er en by med knappe 100 000 innbyggere og minner om en døsig Disney-by. Her er det rent og pent, og mange flotte bygninger som tar deg helt tilbake til middelalderen. De har også et Disney-slott (Schloss Schwerin) som ligger helt ute i innsjøen og med båthavner på begge sider. Etter å ha spasert rundt i byen og beundret disse flotte bygningene, prøver vi å finne også et sted å spise. Vi er over gjennomsnittet interessert i mat, men det viser seg at det ikke er så lett å finne en restaurant når de fleste stenger kl. 20:00! Valget faller til slutt på Kartoffelhaus, som visstnok stenger kl. 22:00 denne fredagen i juli. Sultne og tørste finner vi restauranten, som vi gikk forbi litt tidligere på kvelden. Til vår store forbauselse ser vi at det er masse ledige bord i bakgården ute. Forventningsfulle stiller vi oss opp ved inngangen under skiltet «Bitte warten» og venter utålmodige på en kelner. Etter noen minutter dukker det opp en kar og sier at restauranten er full. Selvfølgelig bare tull, og vi burde tatt hintet hvis vi hadde sett opp på skiltet over døra hvor det står på ganske forståelig tysk: «Das total unmögliche Wirtshaus.»

Klokka er nå halv åtte, og det er jo ikke akkurat mange restauranter som stenger senere, men rett nede i gata ser vi et ledig bord hos De Fishjung. Jeg er nok ikke den som først ser etter fiskerestauranter langt inne i Tyskland, men uansett ble det fisk, og du verden for en fantastisk fish & chips vi fikk servert. Både maten og regningen (35 EUR for 2 personer med 4 drikker) får terningkast 6. De Fishjung anbefales på det sterkeste! Vi kan også varmt anbefale en liten bar rett opp i gata som heter Freydinger og som stenger kl. 23:00. Der nøt vi en rolig kveld med noen glass vin. Det ble også litt underholdning i form av en kar som kom på sykkel, i sandaler med to forskjellige sokker og en ryggsekk. Forestillingen ellers besto av at mannen pakket nøysomt ut diverse ting fra sekken, fant frem vannpipa si og rullet seg en røyk (joint?). Han syklet en runde eller to rundt kvartalet, la fra seg en ball som trillet bort mot oss. Deretter forsvant han i kanskje 15 minutter til fots, og kom plutselig tilbake, pakket sekken, konstaterte at ballen fortsatt var der, og forsvant. Etter denne litt spesielle oppvisningen og med tanke på at klokken nærmet seg stengetid for baren, ruslet vi tilbake til hotellet…

Dag 3 Schwerin – Berlin

Neste morgen lørdag 29.juli, gjør vi oss klare for den siste etappen til Berlin på ca. 21 mil. Destinasjonen i Berlin er hotellet «Berlin Berlin», som er vårt favoritthotell. Det ligger sentralt, like ved Tiergarten og Brandenburger Tor. Hotellet har stor egen parkeringsplass, og det er en Tesla-lader bare minutter unna. Den siste etappen går greit og uten kø (det har vi aldri opplevd før), og vi får ladet opp 56 kWh før vi ankommer hotellet og er fremme i Berlin.  Totalt forbruk på veien ned til Berlin ble 271 kWh på en tur på 140 mil. Snittforbruket blir da 1,94 kWh per mil til en pris av kr. 1229,-, som kan sammenlignes med en svært gjerrig dieselbil. Som nevnt tidligere er vi godt over snittet interessert i matopplevelser og her er noen anbefalinger. Umami (har 3 eller 4 vietnamesiske restauranter i Berlin) og her bestilles famille meny som koster 29EUR for 2 stk eller 39EUR for 3 stk. Ønsker man å gå helt banans er det Tim Raue som skal besøkes, bord må bookes i god tid og ta med kredittkortet. Noe litt midt imellom er vinbaren JaJa, som også serverer nydelige små sesongens retter. OBS! Kun bordbestilling.

Kan ellers også fortelle at turen hjem med full bil og 3 stykker gikk helt smertefritt, med ladning på Tesla ladere, men i Wittenburg var alle opptatt. Der var det også 4 stk Fastmed lynladere, Fastmed er store i Nederland/Beliga, men har også ladere i Tyskland, Storbritannia, Østerike og Frankrike. Kjørte da bort til en av disse og da begynner jo de normale erfaringene ved å ikke bruke Tesla. Tar laderen kort? Nei. Kan man bruke Elton? Nei. Laste ned app? Ja. Lastet ned app, registrerte diverse opplysninger og i det jeg skal legge inn kortnummeret, blir det ledig på Tesla laderen og da er jo valget enkelt og halve prisen. På forhånd hadde vi lastet ned Elton app´n og registret kreditt kortet, men du kan også bruke Vipps som betaling. I ettertid tror jeg faktisk at We Charge (app´n) til VAG kunne løst dette, da denne kan brukes på svært mange ladere i Europa. Da skal i teorien laderen «gjenkjenne» bilen og ladningen skal starte automatisk og betalingen skjer via kortet som er lagt inni We Charge app´n.

Viktige erfaringer.

Tesla ladenettverket er helt suverent og ingen andre er i nærheten. Det lønner seg med bare ett par ladninger og kjøpe månedsabonnent til kr. 129,-. Man bør heller ikke være veldig bekymret for å oppta 2 plasser, da det stort sett alltid er ledige ladere hos Tesla, men det vil jo alltid være greit å vise hensyn. Man velger evt. ladeplass som egner seg for biler med ladeluke på venstreside, hvis mulig. Det kan også være smart å tenke på å velge ladeplasser med ekstra mange ladere, da er også sjansen mindre for kø. Ca. 20 mil pr. ladning er optimalt, da lades bilen kjappere, du slipper å kjøre batteriet helt tomt eller fullt. Viktig med tanke på batteri helsen! Last ned Elton app´n og We Charge (hvis du har en VAG bil) og legg inn alle opplysninger og betalingskort på forhånd. God reise:)

___

Evkabel.no har solgt ladekabler og ladeutstyr siden 2017 og har fokus kvalitetsprodukter og stort utvalg. Vi er fremoverlente og ser alltid etter nye og spennende produkter i vår nettbutikk. Kom gjerne innom og les nyheter i ny og ne. Her vil vi skrive om det som skjer i markedet for elbil lading.